dinsdag 15 juni 2010

#23 Evalueren

Mijn favoriete onderwerp is en blijft youtube. Nog onlangs ontdekte ik dat er vele filmpjes van Frank Lloyd Wright (architect) te vinden zijn. Een mooi boek is alleen nog ter aanvulling nuttig. Zo'n boek heb ik dan ook graag, want alleen met internet of een ander modern medium, zou ik het niet willen doen.
Ik noem dit niet voor niets. Je realiseert je gewoon niet hoe bijzonder youtube is. Ik heb in een eerdere blog dat fragment van André van Duin getoond (Nieuwe oogst). Op tv zie je alleen het laatste stukje, nooit het hele optreden. Iedereen kan iets bijzonders vinden. Zomaar gratis voor niets en je hoeft niet te betalen.

Nu ik er over nadenk. iGoogle met alle gadgets is wel een favoriet van mijzelf. Maar dat gebruik ik al vanaf het begin dat het bestaat. Tot nu toe alleen privé overigens.

Je favorieten zitten misschien wel onder de dingen die je onbewust gebruikt. Denk aan marktplaats. Dat heeft ook web 2.0 trekjes.

Maar ik zou er professioneel naar moeten kijken. Wat is nou mijn favoriet? Moeilijk, ik weet het gewoon niet. Ik vind het de verkeerde manier om ernaar te kijken. Wat willen we doen, wat willen we realiseren voor onszelf of voor de klant. Wat kies je dan?
Dan kies je wat er nuttig en nodig is. Favoriet of niet.

Het heeft niks met mij of onze afdeling gedaan. Zoveel is zeker. Maar hier doet zich het probleem voor dat alles voor mij en mijn collega's geheel nieuw wordt verondersteld. Dat is het helemaal niet. We zitten al lang in de fase van negeren en selectief gebruiken, anders verzuip je er in.

Nogmaals 'ontvrienden' is niet voor niets het woord van 2009 geworden (http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/5962496/Ontvrienden-is-woord-van-het-jaar.ece). Wat leuk begint gaat al snel knellen. Mijn dochter bezwijkt bijna onder haar sociale (digitale) netwerk. Ze onderhoud contacten met veel van de kinderen die ze ooit op school bij een uitwisseling of op vakantie heeft ontmoet. MSNen, Faceboeken, mailen, enz. Ze moet dat leren hanteren. Dat moet ze dan wel wat beter doen dan ik want ik ben te bot, maar dit terzijde.

Geen onverwachte dingen, sorry.

23dingen verbeteren? Er kan van de cursisten gevraagd worden om toepassingsgericht te evalueren. Wat doen we voor de klant, van jong tot bejaard. Wat denk je dat die klant vraagt in relatie tot het aanbod. Een moeilijke vraag. Iedereen wil dat weten, maar zo kan het nuttig worden. Moet ik wel bij opmerken dat van de meeste cursisten niet gevraagd wordt om beleid te ontwikkelen of software te ontwerpen.

23 dingen was voor mij niet leuk of aangenaam. Ik vond het niet leuk om verplicht deze cursus te volgen. Ik heb er niets aan en de BSF heeft er ook niets aan dat ik de cursus volg.

1 opmerking:

  1. Sorry voor mijn late reactie Andre, maar dat is het nadeel als je geen RSS feeds op zo'n pagina hebt, dan moet je 'm echt bekijken om te zien of er iets nieuws is. Ik vind het jammer dan je de cursus niet leuk vond (was al wel duidelijk), maar je hebt 'm in ieder geval wel afgerond en je hebt een certificaat van mij tegoed!
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen