vrijdag 11 juni 2010

#19 Sociale netwerken en wat er in te doen is.

Ik ben bepaald geen sociaal wonder. Feestjes e.d. zijn aan mij niet besteed. Geen idee waarom, maar het schijnt meer voor te komen. Ik ben graag alleen, maar niet altijd natuurlijk. Zonder sociaal contact vaart niemand wel.
Een wonder dat ik niet verslaafd ben aan social networking, zoals blijkbaar wel voorkomt. Lekker anoniem sociaal doen. Nou ja, als je serieus te werk gaat blijf je niet anoniem.
Ik ben er van overtuigd dat ik mijn sociale capaciteiten niet kan verbeteren met social networking. Dat lijkt mij nogal strijdig. Ik heb er ook geen behoefte aan en ik heb er geen tijd voor.

Is het dan waardeloos? Ik denk het niet. Veel mensen kunnen er hun sociaal isolement mee doorbreken. Ik ken een stel oudere mensen die op vrij hoge leeftijd zijn begonnen met internetten en vooral emailen. Ze doen dat met plezier en hebben contacten over de hele wereld. De basis daarvoor is overigens de hobby van de man, die kantklosjes maakt van hoge kwaliteit.

Naar moderne maatstaven doen ze niet aan social networking. Omdat ze van faceboek, hyves, etc. nog nooit gehoord hebben. Maar ze mailen wel en met plezier.
Echt sociaal is dit volgens mij niet. Dat begint pas als ze mij en anderen hierover vertellen of als mensen (soms uit het buitenland), klosjes komen afhalen en er dus bij de koffie echt contact is.

'Sociaal' is maar een kreet. Er is niets sociaals aan de mogelijkheden van internet. Sociaal zijn zit in meer of mindere mate in mensen zelf. Je moet er dus nuchter naar kijken. Wat levert het op, vooral in relatie tot de tijd die het kost. Zeker als je er bedrijfsmatig naar kijkt moet je nuchter zeggen dat het een middel is. Dat middel kost tijd en dus geld.

Er is niets mis met 'leuk', als iemand het leuk vind om veel 'op hyves te zitten', waarom niet? Het is in veel gevallen net zo nutig als macrameeën en dat hebben veel mensen ook met plezier gedaan.

Dus wat levert het op. Dat is de vraag. Als je het er 'zomaar' bij doet, levert het niets op. Dan moet je het leuk vinden.
Er moet iets zijn dat je bindt rond facebook of hyves of . . . Er moet een zekere dwang zijn, maar wel als onderdeel van iets wat er toe doet.
Wat mij betreft een open einde, want ik heb geen goed idee. Die kunnen er best zijn, maar ik ben niet zo inventief.

Ik heb betoogd dat social networking volgens mij niet zo sociaal is. Dat is maar een mening, maar misschien bewijst het zichzelf wel. Ik stel dat het moeilijk is om als bedrijf (BSF of bibliotheek) iets nuttigs te bedenken om te doen met social networking. Ik denk dat dat komt door een zekere strijdigheid. Hoewel je 'social networking' samen moet doen, is het toch gericht op het individu. Het gaat er dus om wat ik ermee doe, of dat nu privé is of voor het werk.
Ik wacht op het moment dat ik moet. Bijv. omdat ik om één of andere reden anders niet verder kom. Voorlopig zie ik dat niet gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten