zaterdag 12 juni 2010

#21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale . . . . . .

Toen ik voor 't eerst met de aquabrowser werkte, was ik enthousiast. Ik heb een beetje verstand van webprogrammeren en ik stond te kijken van die wolk met associaties die je bij je zoekterm krijgt. Prachtig en hoe maken ze het. Ik kan het niet.
Gerda de Vries, vind het maar niks en werkt veel liever met de oude vertrouwde catalogus. Toen ik het mijn dochter liet zien (VWO, klas 4), was ze niet enthousiast. Ze vond het maar een raar ding.
Dit zijn zo maar wat ervaringen.

Wat de aquabrowser en andere geavanceerde websites kunnen, moet er om wille van kompleetheid gewoon zijn. Dat is onafwendbaar en er is een categorie mensen die het ook tot en met de details zal gebruiken. We moeten er wel rekening mee houden dat veel mensen eenvoud willen en daarin blinkt de friese aquabrowser niet uit. Denk aan kinderen, denk aan mensen die uit zichzelf niet zo makkelijk het digitale tijdperk in stappen en ik denk ook aan mijzelf.

In veruit de meeste gevallen, zoek ik heel gericht iets. Een boek van Remco Campert bijv. een boek over de regio Dordogne / Périgord. Heel vaak is er aan het reserveren van een boek al het nodige zoekwerk op internet voorafgegaan. Of ik heb er op het werk of met anderen al over gesproken. Enz. Voor mij is de aquabrowser niet het begin van mijn omzwervingen in de informatiebrij. Ieder mens gaat hier anders mee om natuurlijk.

Als ik zoek op 'piobaireachd' staat ergens buiten aan de wolk maccrimmon en donald. Toevallig weet ik dat die associaties kloppen. Dat zal dus in al die andere gevallen waarin ik er eigenlijk geen touw aan vast kan knopen, ook zo zijn. Maar ik doe er helemaal niets mee en ik vind alijd wel wat ik zoek. Gek toch?
Ook al is de functionaliteit nog zo mooi, hoe nuttig is het nu eigenlijk? Is er iemand die zegt 'ik kan niet meer zonder!'.

Een ander ervaring van mij. Ik ben geïnteresseerd in houtbewerking (woodworking). De wereld aan informatie op internet. Filmpjes op youtube over het gebruik van machines, hoe je veilig je vinger in de zaag kunt steken, hoe je meubelen maakt, hoe je handgereedschap gebruikt enz. Ook honderden boeken te bestellen op amazon.com. Ik kom niets te kort.
Nu wil ik een boek reserveren en ga op zoek in de aquabrowser. Kan ik goed vinden, maar ik doe echt niets met de associaties met klompenmakerij, foto- en viltbewerking of reclasseringswerkplaats.
Je kunt het internet en ook de aquabrowser zonder een goed ontwikkeld negeergedrag, niet gebruiken, wil ik maar zeggen.

Journalisten, onderzoekers, afstudeerders en enthousiastelingen, zullen veel met de aquabrowser kunnen doen. Een groot deel daarvan zal natuurlijk sowieso zijn of haar weg wel op het internet vinden.
Vergis je niet in de grootte van de groep mensen die eenvoud zoekt. In de meeste gevallen wil ik zelf ook niet geconfronteerd worden met alle mogelijkheden die er zijn. Ik ben bang dat we met z'n allen voornamelijk enthousiast zijn over techniek, maar dat we doorlopend vergeten te kijken naar wat er werkelijk gevraagd wordt. Juist degenen die met computers en internet om kunnen gaan en erger nog, degenen die kunnen programmeren, hebben vaak de minste affiniteit hiermee.

Ik las dat er gekeken wordt naar de mogelijkheid om de gebruikers accounts van MyDiscoviers te koppelen aan die van LibraryThing (http://www.edwinmijnsbergen.nl/2008/02/mydiscoveries-in-de-aquabrowser-rss-in.html). Wederom geweldig al die technologie, maar welk percentage van de leners zat hier op te wachten. Wie gaat het gebruiken? En stel nu dat dit toch nog een redelijk percentage is; hoe erg is het dan dat die accounts niet gekoppeld worden?!?
Het is maar een voorbeeld van de manier waarop de ontwikkelingen gaan.

Ik ben er van overtuigd dat het grootste deel van de gebruikers eigenlijk grote knoppen wil en voldoende maar lang niet alle functionaliteit. Gewoon een aantrekkelijk vormgegeven website om snel even een boek op te zoeken en te reserveren.
We proberen wel om die groep te denken. Ik heb mooie voorbeelden gezien. O.a. de aquabrowser van Deventer, die mede door de fraaie opmaak uitnodigde tot gebruik. Ook doen we pogingen met bijv. de kidscatalogus.
Toch heeft dit alles het karakter van 'moeten we niet vergeten, moeten we ook doen natuurlijk'. We bedoelen het tenslotte goed. Maar de onderstroom is niet 'de eenvoud'.

Niet makkelijk allemaal. Misschien lukt het ook wel niet om vraag en aanbod echt bijelkaar te krijgen. Één produkt om verschillende groepen van zeer tot beperkt kundig te bedienen, zal ook wel niet lukken. Daar komt bij dat je als individu ook verschillende wensen hebt. Ik heb liever eenvoud maar soms wil ik toch wel eens wat verder kunnen zoeken.
Naarmate we nu in deze cursus kenners van web 2.0 worden, worden we waarschijnlijk steeds enthousiaster over produkten zoals de aquabrowser. Ongemerkt sluiten we grote groepen mensen uit die die stap niet kunnen maken en misschien ook onszelf wel voor de momenten dat we ff geen tijd hebben voor al die gadgets.

Ik pleit er voor dat wij als centrale bibliotheekservice het enthousiasme onderdrukken en heel nuchter kijken naar het gebruik door mensen. De toepasbaarheidheid voor de gewone niet zo web 2.0-kundige mens. Vooruitgang zou wel eens kunnen zitten in beperking en vereenvoudiging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten